Arbetsmiljö
HSEQ®-bedömningen omfattar följande roller för Arbetsmiljö och täcker flera aspekter:
Representanter för Ledningen
Intervjuas om auktorisering och organisering av arbetsmiljöaktiviteter. Bedömnaren skall fråga:
- Hur ledare och chefer personligen engagerar sig för hälsa och säkerhet,
- Hur företaget planerar, auktoriserar och sköter säkerhetsaktiviteter,
- Hur resurser allokeras för säkerhetsförbättringar,
- Hur personal och intressenter hålls informerade om risker och resultat samt
- Hur resultaten används i ledning- och utvecklingsarbetet
Personalavdelningen
är nödvändiga i bedömningen, eftersom de ska känna till
- Introduktionsutbildning för nyanställda
- Arbetsmiljöutbildning och upprätthållande av kompetenser
- Motiverande arbetsmiljöbeteende
- Dokumentation av utbildningar och utbildningsprotokoll
- Kommunikationsmedel avseende hälso- och säkerhetsinformation
Ansvariga för arbetsmiljö
ska veta
- Hur företaget identifierar och bedömer risker som finns på arbetsplatsen,
- Vilka åtgärder som vidtas utifrån dessa risker
- Hur nödsituationer och exceptionella situationer ska hanteras
- Hur företaget mäter och övervakar säkerheten och dess förbättring
- Hur säkerheten bedöms
- Företagets principer och ansvar i arbetsmiljöfrågor